ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Σάββατο, 3 Νοεμβρίου 2012

Η αγέλαστη πολιτεία και οι καλικάντζαροι



Η αγέλαστη πολιτεία και οι καλικάντζαροι


Αφηγητής Α (ντυμένος με κουστούμι και ψηλό καπέλο)

Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη δώσε  της  κλότσο να γυρίσει παραμύθι να αρχινίσει. Δέν ξέρω αν είναι αλήθεια ,πάει πολύς καιρός,μου το είπανε και εμένα σαν ήμουνα μικρός.


Αφηγητής Β(ντυμένος  καου μποι )

Μια φορά και έναν καιρό ήταν μια πολιτεία,μια πολιτεία όμορφη,μα πάντα λυπημένη,οι άνθρωποι αγέλαστοι,κακοί,δεν ξέρανε αγάπη τι σημαίνει.Ο καθένας κοίταζε την δουλειά του,ούτε καλημέρα δεν λέγανε,ποτέ τα παιδιά δεν παίζανε,δεν χορεύανε,δεν γιορτάζανε,για αυτό ονόμασαν την πόλη Αγέλαστη πολιτεία.


Αφηγητής Γ(Παριζιάνα με καπέλο)

Αυτή την πόλη διαλέξανε τα Χριστούγεννα οι καλικάντζαροι για να κάνουνε τις φάρσες τους.
Τι είναι όμως οι καλικάντζαροι;
Είναι κάτι μικρά πλασματάκια που το μυαλό τους είναι όλο στην ζαβολιά,να κάνουν φάρσες,να πειράζουν τους ανθρώπους.


Αφηγητής Δ(ντυμένος ινδιάνος-α)

Να για παράδειγμα έχουν βαλθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια να κόψουν το δέντρο που κρατάει τον επάνω κόσμο, κάθε μέρα κόβουν και κόβουν αλλά μόλις είναι έτοιμο να κοπεί ,πλησιάζουν τα Χριστούγεννα και ανεβαίνουν στον πάνω κόσμο να διασκεδάσουν και έτσι το δέντρο ξαναγίνεται. Έτσι και φέτος......


Εμφανίζονται οι καλικάντζαροι και κάνουν πως κόβουν το δέντρο της ζωής.


Καλικάντζαροι

κόβε πριονάκι μου
κι η ώρα πλησιάζει
Χριστούγεννα ζυγώνουνε 
το αίμα μας και βράζει.

Οι  καλικάντζαροι κάνουν πως τρώνε γλυκά,βγάζουν γλώσσα, κοροϊδεύουν....


Αφηγητής Ε(Ντυμένος Κινέζος-α)

Βγαίνουν τη νύχτα και γυρνούν και κάνουν χίλιες τρέλες στους δρόμους και τα μαγαζιά μπερδεύουν τις ταμπέλες.
Γλιστράνε μέσα στα σπιτικά από τις καμινάδες και τρώνε
όλα τα γλυκά που φτιάχνουν οι κυράδες.


Αφηγητής ΣΤ(ντυμένος Κινέζος-α)

Μπαίνουν μέσα στα φουρνάρικα σαν λείπουν οι ψωμάδες
και χώνουν τις χερούκλες τους μέσα στους λουκουμάδες.
Και νάτοι πάλι πριονίζουν το δέντρο της γης,άντε πάλι,άντε 
πάλι,την πριόνα από την αρχή.....


Στο σκηνικό συνυπάρχουν οι καλικάντζαροι με τους αφηγητές.Οι καλικάντζαροι κόβουν το δέντρο και λένε το τραγούδι.

Καλικάντζαροι


κόβε πριονάκι μου
κι η ώρα πλησιάζει
Χριστούγεννα ζυγώνουνε 
το αίμα μας και βράζει.

Φεύγουν οι καλικάντζαροι

Αφηγητής Ζ(ντυμένος χιονάνθρωπος)

Αυτή την χρονιά σκεφτήκανε να κάνουν μια μεγάλη φάρσα 
στην αγέλαστη πολιτεία.Κάτι ακούω,έρχονται πάλι τι κουβαλάνε άραγε;Για να δούμε.


Εμφανίζονται οι καλικάντζαροι κουβαλώντας ένα καζάνι και
ξύλα.Τα τοποθετούν και κάνουν πως ανακατεύουν το καζάνι.


Αφηγητής Η.(ντυμένος βοσκός)

Νύχτα,η αγέλαστη πολιτεία κάτασπρη από το χιόνι........
Σε μια πλαγιά του βουνού,έκαιγε μια μεγάλη φωτιά και πάνω
ένα τσουκάλι.Μέσα στο τσουκάλι έβραζε το μαγικό βοτάνι.
Οι καλικάντζαροι πηγαινοέρχονταν και λέγανε λόγια μαγικά.


Καλικάντζαροι Τραγούδι

1.βάλτε παντού διπλές φρουρές     2.Πέστε λογάκια μαγικά
και ο χρόνος δεν μας φτάνει           γλυκά σαν παντεσπάνι
τρελό εστήσαμε χορό                  και πριν λαλήσει ο πετεινός
τριγύρω από το καζάνι                    έτοιμο το βοτάνι.


3.Ρουμ παπαρουμ,παπαρουμ
παπαρούνα(δις)
την στήβουμε και κάνουμε
μαντζούνα
δεκαοχτώ μερόνυχτα σε σιγανή φωτιά.


Αφηγητής Θ(ντυμένος Άραβας-α)

Όσοι άκουσαν την μαγική μελωδία αποκοιμήθηκαν βαριά.
Μόνο τα παιδιά πετάχτηκαν από τα σκεπάσματα τους σαν
μαγεμένα και άρχισαν να μαζεύονται εκεί που έκαιγε η 
φωτιά των καλικάντζαρων.


Μανδρακούλος(αρχηγός των καλικάντζαρων)

Εμπρός να αρχίσει ο χορός,να αρχίσουνε οι τρέλες,ανοίξτε 
τις ομπρέλες σας,θα βρέξει καραμέλες.

Οι καλικάντζαροι με τα παιδιά χοροπηδούν και σκορπίζουν μπαλόνια και καραμέλες,γλειφιντζούρια παντού.


Αφηγητής Ι(Ντυμένος με επίσημα ρούχα)

Και έβρεξε ο ουρανός,γλυκά και καραμέλες,κουβάδες
χαρτοπόλεμο,μπαλόνια και κορδέλες.Και λουκουμάκια
έβρεξε,παστέλια και γκοφρέτες,παιχνίδια,κούκλες που
μιλούν,ροκάνες και τρομπέτες.Στο χιόνι που μύριζε
σαν παγωτό βανίλια,κάνανε τούμπες και βουτιές και
τσαλίμια χίλια.Παίξανε,χορέψανε μέχρι που το βοτάνι
έβρασε εννιά φορές.

Οι καλικάντζαροι μαζεμένοι γύρω από το τσουκάλι
σιγομουρμούριζαν.

Βοτάνι,βοτανάκι,εννιά φορές να βράσεις,να γίνεις σύννεφο
στον ουρανό να φτάσεις.Απάνω από την πόλη,να πάς και
να σταθείς και πριν να ξημερώσει βροχούλα να γενείς.

Φυσούν πάνω από το καζάνι

Αφηγητής Κ(Ντυμένος Ολλανδός-α)

Πράγματα παράξενα άρχισαν να συμβαίνουν.Ξημέρωσε 
Χριστούγεννα μα οι λόφοι πρασινίσανε,τα πρόβατα κελάιδαγαν γλυκά σαν αιδονάκια,οι γέροι βγήκαν στις
αυλές τα μήλα για να παίξουν,οι βλάκες έγιναν έξυπνοι
και οι μουγκοί μιλούσαν και τα νερά του ποταμού ανάποδα
κυλούσαν.


Αφηγητής Λ(Ντυμένος Τσολιάς)

Και οι καλικάντζαροι;Αυτοί ανάμεσα σε όλους,μεθυσμένοι τελείως από την χαρά και το πιοτό.Δώσανε ,πήρανε,χορέψανε, γλεντήσανε,μέχρι που νύχτωσε και μια γλυκιά νύστα,βάρυνε τα βλέμματα τους.Έγειραν και αποκοιμήθηκαν και έτρεχε ακόμη το κρασί από τις κάνουλες
των βαρελιών.Πριν λαλήσει ο πετεινός σηκώθηκαν ,συγύρισαν τα πάντα και σε λίγο η πόλη ήταν πεντακάθαρη.Έφυγαν τραγουδώντας.


Καλικάντζαροι

Φεύγετε να φεύγουμε κι αστεία αυτοί δεν παίρνουν ,έτσι και
μας πιάσουνε, δυό μήνες θα μας δέρνουν.

Στην σκηνή βρίσκονται οι γονείς,ο δάσκαλος και τα παιδιά.


Γονείς

Τα παιδιά ονειρευτήκανε και λένε παραμύθια μα αν τύχει και τα πιάσουμε θα κλάψουνε στα αλήθεια.


Δάσκαλος

Μα για να πούμε βρε παιδιά και του στραβού το δίκιο,πως γίνεται το όνειρο να δούμε όλοι το ίδιο;


Γονείς

Εσύ  να πάψεις δάσκαλε και να μην επιμένεις και στα μικρά άλλη φορά,τραγούδια μην μαθαίνεις.Ούτε για καλικάντζαρους και τέτοια κολοκύθια.


Παιδιά

Αλλά εμείς τους είδαμε,ο δάσκαλος δεν φταίει,έχουν αφτάρες και μαλλιά και έναν αρχηγό που μοιάζει με μπαούλο .Να ζήσεις μανδρακούλο μας,να ζήσεις μανδρακούλο.


Μανδρακούλος

Έτσι κύλησε ο καιρός και κανείς δεν ξαναμίλησε,για αυτό στην αγέλαστη πολιτεία.Μόνο ο γεροδάσκαλος ακούει ξαφνιασμένος τα παιδιά να τραγουδούν και να χορεύουν ένα
παράξενο τραγούδι.


Τραγούδι

1.βάλτε παντού διπλές φρουρές     2.Πέστε λογάκια μαγικά
και ο χρόνος δεν μας φτάνει           γλυκά σαν παντεσπάνι
τρελό εστήσαμε χορό                  και πριν λαλήσει ο πετεινός
τριγύρω από το καζάνι                    έτοιμο το βοτάνι.


3.Ρουμ παπαρουμ,παπαρουμ
παπαρούνα(δις)
την στήβουμε και κάνουμε
μαντζούνα
δεκαοχτώ μερόνυχτα σε σιγανή φωτιά.





4 σχόλια:

  1. ΗΤΑΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΦΕΤΟΣ...ΑΛΛΑ ΓΙΑ 50 ΝΗΠΙΑ ΜΟΥ ΦΑΝΗΚΕ ΚΑΠΩΣ ΚΑΙ ΕΤΣΙ...ΚΑΤΑΛΗΞΑΜΕ ΑΛΛΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ 47 ΕΧΟΥΜΕ ΑΚΟΜΑ ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΔΙΑΛΕΞΑΜΕ ΑΛΛΑ ΜΑΛΟΝ ΑΥΤΗΝ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΚΤΟΟΣ ΑΠΡΟΟΠΤΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πηγα σήμερα στη νηπιαγωγό το cd μαζί με ένα αλφαβητάρι των χριστουγέννων που το έφτιαξαν οι καλικάντζαροι, το οποίο ήθελε ο γιος μου να το πάμε στο νηπιαγωγείο.
    Σκέφτηκα πως θα τους άρεσε και το cd, από το οποίο θα μπορούσαν να ακούσουν αποσπασματικά κάπιες συνθέσεις αφού ούτως ή αλλιώς η δασκάλα τους είχε μιλήσει με τα ίδια λόγια για την ιστορία των καλικαντάρων.

    Η άποψή της ήταν:" εγώ δε μαθαίνω στα παιδιά να πίνουνε μαντζούνια για να περάσουν καλά,
    δεν αρμόζει στα παιδιά τέτοια ιστορία, τους μαθαίνω να στηρίζονται στις δυνάμεις τους , και άλλα πολλά".

    Το καταλαβαίνω να μην σου αρέσουν οι κατσιμίχα ή το συγκεκριμένο άκουσμα. Θα ήθελα όμως τη γνώμη σας από παιδαγωγική σκοπιά. Δεν υπάρχει καμιά παιδαγωγική χρήση της ιστορίας αυτής???
    Οι νηπιαγωγοί που το επιλέγουν ακόμα και ως κύρια θεατρική παράσταση για τη γιορτή των χριστουγέννων κάνουν κάτι στραβά???

    Ως γονιός έχω ακούσει μαζί με το παιδί μου το cd επί δύο συναπτά έτη. Καταστρέφω την ψυχική υγεία του παιδιού μου???
    Διαμορφώνει ανήθικη προσωπικότητα???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι νηπιαγωγός θα κάνω φέτος την αγέλαστη πολιτεία σε δική μου διασκευή. θέλω να απαντήσω στην ilivelula που έγραψε παραπάνω. αγαπητή κυρία τα καλικαντζαράκια υπάρχουν στην ελληνική παράδοση και με την λαογραφία αυτή μεγάλωσαν γενιές και γενιές χωρίς να καταστραφεί η παιδική ψυχή. τα μαντζούνια μπορούν να αντικατασταθούν με τον όρο φίλτρο μαγικό φίλτρο. η ελληνική φυλή με παραμύθια και μέσα από τις λαικές ιστορίες δεν έχασε καθόλου την ψυχή της και την θρησκευτικότητα της. πρότυπο για τα παιδιά είναι το γέλιο, η χαρά και η αγάπη. κανείς Ελληνας δεν έγινε ανήθικος επειδή άκουγε ιστορίες για καλικαντζαράκια. ΄.ακουγα κι εγώ μικρή , μην έχετε ενοχές. θα αφαιρέσω τη σκηνή του μαγικού φίλτρου , συμφωνώ με τη συνάδερφο νηπιαγωγό, όμως υπάρχουν πολλά μέσα σε αυτήν την ιστορία της αγέλαστης πολιτείας που θα μπορούσαν να έχουν παιδαγωγική χρήση.

      Διαγραφή