ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Κυριακή, 31 Μαρτίου 2013

Πρόληψη Παιδικών Ατυχημάτων στις Πασχαλινές Διακοπές


                                                     

Κατά την περίοδο των πασχαλινών εορτών τα σχολεία είναι κλειστά, με αποτέλεσμα τα παιδιά να περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι όπου και συμβαίνουν πολλά από τα παιδικά ατυχήματα. Για να τα αποφύγουμε, χρειάζεται κατάλληλη υποδομή όπως κάγκελα και τζάμια ασφαλείας καθώς και σωστή επίβλεψη.
    Τοποθετούμε στις μπαλκονόπορτες του σπιτιού μας αυτοκόλλητα στο ύψος των παιδιών μας, ώστε να τις βλέπουν καλύτερα και να αποφεύγονται οι τραυματισμοί από σπασμένα τζάμια, οι οποίοι είναι πάντα σοβαροί έως και  θανατηφόροι.
    Δεν  αφήνουμε ποτέ μικρά παιδιά χωρίς επίβλεψη στην κουζίνα, όταν βάφουμε τα αυγά και ετοιμάζουμε πασχαλινές λιχουδιές
    Προσοχή στις λαμπάδες! Να αποφεύγουμε όσες είναι στολισμένες με εύφλεκτα υλικά και να εξηγήσουμε στα παιδιά πως πρέπει να τις κρατάνε. Η φλόγα και το λιωμένο κερί, μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα. Ιδιαίτερη προσοχή στις ψησταριές και στις σούβλες την Κυριακή του Πάσχα! Τα αναμμένα κάρβουνα και τα πυρωμένα σίδερα αποτελούν αιτία σοβαρών εγκαυμάτων.
    Κρατάμε πάντα τα παιδιά από το χέρι στη μέσα πλευρά του πεζοδρομίου, όταν βγαίνουμε μαζί τους  για ψώνια.
    Να βεβαιωνόμαστε  ότι ο τόπος διαμονής μας στις διακοπές, είναι ασφαλής για τα παιδιά μας. Οφείλουμε να προσέξουμε ιδιαιτέρως: μπαλκόνια, παράθυρα, σκάλες, τζάκια και πισίνες, και να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.  Εφόσον υπάρχουν στην περιοχή ποτάμια, πηγάδια, στέρνες και άλλα μέρη αποθήκευσης νερού,  να εξηγήσουμε την επικινδυνότητά τους στα παιδιά και να τα αποτρέψουμε να παίζουν δίπλα τους.
    Όταν είμαστε κοντά σε νερό με μικρά παιδιά, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, διότι μπορούν να πνιγούν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα και σε ελάχιστα εκατοστά νερού.
     Το Πάσχα είναι μία καλή ευκαιρία να μάθουμε στα παιδιά μας να φοράνε πάντα κράνος ασφαλείας όταν κάνουν ποδήλατο.
    Στις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, τα παιδιά πρέπει πάντα να κάθονται στο πίσω κάθισμα σωστά δεμένα. Οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και τα μαγαζιά με αξεσουάρ αυτοκινήτων, μπορούν να προτείνουν ποιο είναι το σωστό κάθισμα για κάθε παιδί, ανάλογα με το ύψος και το βάρος του.
    Αρκετά τροχαία ατυχήματα οφείλονται στο ότι τα παιδιά - επιβάτες, ενοχλούν και εκνευρίζουν τους γονείς – οδηγούς. Για να υπάρχει ηρεμία, κυρίως σε μεγάλες διαδρομές, να βεβαιωνόμαστε ότι τα παιδιά στο αυτοκίνητο έχουν κάποια ασφαλή παιχνίδια για να απασχολούνται καθώς και προστασία από τον ήλιο (αντηλιακό κουρτινάκι αυτοκινήτου). Πρέπει επίσης να προγραμματίζονται κάποιες στάσεις, για να μπορούν τα παιδιά να κινηθούν εκτός αυτοκινήτου, ώστε στη συνέχεια να είναι ήρεμα κατά τη διαδρομή.

    Εάν τα παιδιά μας απαιτούν την προσοχή μας, σταματάμε προσεκτικά σε ασφαλές σημείο του δρόμου, πριν ασχοληθούμε μαζί τους.

    Ποτέ να μην καθόμαστε πίσω με το παιδί στην αγκαλιά μας, έστω και αν έχουμε δεθεί. Σε περίπτωση ατυχήματος, το παιδί λειτουργεί σαν αερόσακος.
 
Πυροτεχνήματα χωρίς Ατυχήματα !


Τα πυροτεχνήματα πωλούνται και χρησιμοποιούνται κυρίως την περίοδο του Πάσχα. Χωρίς την απαιτούμενη προσοχή, όμως, τα πυροτεχνήματα μπορούν να αποτελέσουν αιτία σοβαρού τραυματισμού τόσο για αυτόν που τα χρησιμοποιεί, όσο και για τους γύρω του. Για το λόγο αυτό:
       Προσέχουμε τι είδους πυροτεχνήματα αγοράζουμε και από που, γιατί ορισμένα από αυτά μπορεί να είναι επικίνδυνα.
       Δεν κατασκευάζουμε μόνοι μας πυροτεχνήματα, διότι κινδυνεύουμε  να πάθουμε σοβαρά εγκαύματα.
       Δεν μεταφέρουμε δυναμιτάκια στην τσέπη μας. Με την τριβή και μόνο είναι δυνατόν να ανάψουν και να προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα.
       Δεν πετάμε δυναμιτάκια σε άλλους, ούτε αστειευόμενοι.
       Προσέχουμε να μην ανάβουμε βεγγαλικά κοντά στο πρόσωπο μας και στα μαλλιά μας ή κοντά σε εύφλεκτα υλικά.
       Δεν χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα μέσα σε πολύ κόσμο, ώστε να μην τραυματίσουμε κάποιον άθελά μας.
       Δεν χρησιμοποιούμε πυροτεχνήματα κοντά σε ξερά χόρτα, ώστε να μην προκαλέσουμε πυρκαγιά.


Το Σωματείο «Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος» είναι μη κερδοσκοπικός Οργανισμός που έχει σκοπό να συμβάλει στην καθοριστική μείωση των Παιδικών Ατυχημάτων και των συνεπειών τους.


Σάββατο, 30 Μαρτίου 2013

Μύθοι και αλήθειες για το κρυολόγημα και τη γρίπη



Κατά καιρούς έχουν ειπωθεί διάφορες απόψεις για το κρυολόγημα και τη γρίπη. Μάθετε ποιες από αυτές ισχύουν και αντιμετωπίστε τα αποτελεσματικά.

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να απαλλαγούμε από ένα γερό κρυολόγημα είναι η αντιβίωση; ΜΥΘΟΣ
Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι δίνοντας αντιβιοτικά στα παιδιά τους, τα συμπτώματα θα εξαφανιστούν γρήγορα και θα νιώσουν καλύτερα. Όμως, όταν πρόκειται για κρυολόγημα ή και για γρίπη, κανένα αντιβιοτικό δεν μπορεί να βοηθήσει. Αυτός είναι και ο πιο βασικός λόγος για τον οποίο δεν πρέπει να δίνουμε αντιβιοτικά στα παιδιά όταν δεν είναι απαραίτητο. Εξάλλου τα φάρμακα αυτά προκαλούν δυσάρεστες παρενέργειες, όπως διάρροιες, πόνο στο στομάχι κλπ., ενώ η αλόγιστη χρήση τους δημιουργεί ανθεκτικότητα στα βακτηρίδια, με αποτέλεσμα να χάνουν την αποτελεσματικότητά τους όταν είναι αναγκαία η χορήγησή τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι, αν δώσετε στο παιδί αντιβιοτικό για να αντιμετωπίσει ένα απλό κρυολόγημα, το ίδιο φάρμακο θα είναι πιο δύσκολο να θεραπεύσει ένα πιθανό πιο σοβαρό πρόβλημα που ίσως παρουσιαστεί στο μέλλον. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις που είναι αναγκαίο να χορηγηθεί αντιβιοτικό για να αντιμετωπιστούν βακτηριδιακές λοιμώξεις που προκλήθηκαν εξαιτίας ενός κρυολογήματος ή γρίπης, όπως η ωτίτιδα, η βρογχοπνευμονία, η πνευμονία κλπ. Για να είστε σίγουροι για τη διάγνωση της αρρώστιας που έχει το παιδί, είναι σκόπιμο να ζητήσετε τη γνώμη του παιδιάτρου, ο οποίος θα αποφασίσει και τη φαρμακευτική αγωγή που πιθανόν να χρειαστεί.

Όταν το παιδί κρυολογήσει και έχει βήχα, του δίνουμε σιρόπι από αυτά που χορηγούνται χωρίς συνταγή γιατρού;
ΜΥΘΟΣ

Όλες οι πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι τα σκευάσματα που ανακουφίζουν από συμπτώματα όπως το συνάχι και ο βήχας και δίνονται χωρίς συνταγή γιατρού, είναι πιθανόν αποτελεσματικά μόνο όταν χορηγούνται σε ενηλίκους. Αν πρόκειται για παιδί, είναι προτιμότερο να αποφύγετε τη χρήση τους, αφενός γιατί το όφελος είναι ασήμαντο και αφετέρου γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να προκύψουν πιο σημαντικά προβλήματα (παρενέργειες), όπως π.χ. στην περίπτωση που το παιδί πιει κατά λάθος μεγαλύτερη, για την ηλικία και το βάρος του, συνιστώμενη δόση.

Το παιδί μπορεί να κολλήσει γρίπη από το αντιγριπικό εμβόλιο;
ΜΥΘΟΣ

Το εμβόλιο της γρίπης περιέχει ανενεργές ή εξασθενημένες μορφές ιών, από τις οποίες δεν μπορεί κάποιος να εκδηλώσει τη νόσο. Μπορεί να υπάρξουν κάποια συμπτώματα που αποτελούν παρενέργειες του εμβολίου -όπως χαμηλός πυρετός, πόνος, οίδημα και ερυθρότητα στο σημείο που έγινε-, τα οποία όμως είναι σημάδια της αντίδρασης του οργανισμού στην ένεση και όχι ενδείξεις της ασθένειας.

Τα παιδιά που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε ψευδάργυρο και βιταμίνες (κυρίως βιταμίνη C) κρυολογούν πιο σπάνια;
ΑΛΗΘΕΙΑ και ΜΥΘΟΣ

Υπάρχουν έρευνες που υποστηρίζουν ότι η βιταμίνη C και ο ψευδάργυρος, όταν λαμβάνονται στην αρχή του κρυολογήματος, μπορεί να μετριάσουν τα συμπτώματα. Έτσι, είναι πιθανόν να μην καταλάβετε καν ότι κάποιος από τους ιούς που το προκαλούν έχει εισβάλλει στον οργανισμό του παιδιού. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και έρευνες που ισχυρίζονται το αντίθετο, ότι δηλαδή δεν έχουν καμιά αποτελεσματικότητα. Γι' αυτό είναι προτιμότερο να μη δίνετε στο παιδί κανένα συμπλήρωμα διατροφής (τουλάχιστον όχι χωρίς να ενημερώσετε το γιατρό σας), αλλά δεν χάνετε και τίποτα να του στύβετε κάθε πρωί μία πορτοκαλάδα!

Όταν το παιδί είναι κρυωμένο, πρέπει να τρώει καλά;
ΑΛΗΘΕΙΑ

Το 2002 δανοί ερευνητές επιχείρησαν να ελέγξουν την εγκυρότητα αυτής της διαδεδομένης άποψης και χώρισαν τους εθελοντές που ήταν άρρωστοι σε δύο ομάδες. Στη μία έδιναν πολύ και καλό φαγητό, και στη δεύτερη μόνο νερό. Έτσι διαπίστωσαν ότι το φαγητό τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, το οποίο με αυτό τον τρόπο καταφέρνει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα να επιτεθεί στους ιούς του κρυολογήματος. Όμως, αυτό που έκαναν οι ερευνητές μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο να το ακολουθήσει μια μητέρα όταν το παιδί της αρνείται να φάει. Ο γενικός κανόνας που μπορείτε να εφαρμόσετε είναι ο εξής: Να ακολουθήσετε τη διάθεσή του: αν θέλει να φάει, φροντίστε να του παρέχετε υψηλής διατροφικής ποιότητας τροφή, που θα ενισχύσει τον οργανισμό του' αν, όμως, η όρεξή του έχει κοπεί -κάτι που είναι πολύ συνηθισμένο στα παιδιά όταν προσβάλλονται από κάποια ίωση-, μην το πιέζετε να φάει και απλά φροντίστε να παίρνει αρκετά υγρά ώστε να αποφύγει την αφυδάτωση.

Ένα παιδί που έχει κρυολογήσει πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί το γιατρό;
ΜΥΘΟΣ

Το κοινό κρυολόγημα είναι ο πιο συχνός λόγος για τον οποίο άνθρωποι κάθε ηλικίας επισκέπτονται τα γραφεία των γιατρών. Όμως, στην πλειοψηφία τους, οι επισκέψεις αυτές είναι ανώφελες, καθώς δεν υπάρχει κάτι που μπορεί να κάνει ή να χορηγήσει ένας γιατρός ώστε να σταματήσουν τα συμπτώματα ή να μειωθεί η διάρκεια του κρυολογήματος, εκτός από το να αποφανθεί με σιγουριά για το ότι πρόκειται για κρυολόγημα. Αν πρόκειται για ένα παιδί μεγαλύτερο των τριών μηνών και είστε απόλυτα σίγουροι ότι απλώς έχει «κρυώσει», το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να το κρατήσετε μερικές μέρες στο σπίτι. Έτσι θα αποφύγετε να το υποβάλλετε σε κόπωση και επαφή με άλλους ιούς και μικρόβια που κυκλοφορούν στις αίθουσες αναμονής των ιατρείων. Αν, όμως, το παιδί είναι πολύ μικρό ή αντιμετωπίζει κάποια χρόνια ασθένεια, τότε θα πρέπει να ενημερώσετε το γιατρό σας.

Κρυολόγησε το παιδί επειδή βγήκε έξω χωρίς μπουφάν;
ΜΥΘΟΣ

Παρά τις καλές προθέσεις σας, έχετε άδικο που κυνηγάτε τον κανακάρη σας να βάλει το χοντρό μπουφάν και το σκουφί πριν βγει το πρωί για να πάει στο σχολείο, προκειμένου να μην «κρυώσει». Ο μόνος τρόπος να «αρπάξει» κάποιος κρυολόγημα είναι να έρθει σε επαφή με τους ιούς που το προκαλούν. Κανένας άλλος. Το να βγεις στο μπαλκόνι με βρεγμένα μαλλιά, να ξεχάσεις το μπουφάν ή να μείνεις με τη βρεγμένη μπλούζα για ώρες, δεν διευκολύνουν τη μετάδοση του ιού. Ο λόγος για τον οποίο συχνά μπερδεύουμε τις αιτίες και θεωρούμε ότι η αρχή του κακού ήταν εκείνη η μέρα που π.χ. βράχηκαν οι κάλτσες, είναι πιθανότατα επειδή και τα δύο (τα κρυολογήματα και οι περιπτώσεις που κάνει κρύο αλλά δεν είμαστε κατάλληλα ντυμένοι) προκύπτουν κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Όμως, και γι' αυτό υπάρχει εξήγηση: Οι ιοί του κρυολογήματος και της γρίπης κάνουν θραύση το χειμώνα, επειδή τότε συνηθίζουμε να συγχρωτιζόμαστε με πολλούς άλλους ανθρώπους σε κλειστούς χώρους και έτσι η μετάδοσή τους από τον ένα στον άλλον είναι πολύ πιο εύκολη.

Οι ιοί μπορεί να βρίσκονται οπουδήποτε;
ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν χρειάζεται κάποιος άρρωστος να φιλήσει το παιδί ή να φτερνιστεί πάνω του, για να κολλήσει. Μπορεί το ίδιο να «βρει» τον ιό πάνω στο ακουστικό του τηλεφώνου, στον πάγκο της κουζίνας ή σε οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο και επιφάνεια έχει ακουμπήσει με βρόμικα χέρια κάποιος που μεταφέρει τον ιό. Οι ρινοϊοί, η οικογένεια των ιών που είναι υπεύθυνοι για τα περισσότερα κρυολογήματα, μπορούν να επιβιώσουν σε μια επιφάνεια από μερικές ώρες μέχρι αρκετές μέρες. Από τη στιγμή που το παιδί ακουμπήσει στη συγκεκριμένη επιφάνεια, θα μεταφέρει τον ιό στα χέρια του και από εκεί είναι πολύ εύκολο να διεισδύσει μέσα από τη μύτη, τα μάτια ή το στόμα στον οργανισμό του.

Εάν έχει κάνει το αντιγριπικό εμβόλιο πολύ νωρίς, τότε το παιδί δεν προστατεύεται μέχρι το τέλος του χειμώνα;
ΜΥΘΟΣ

Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι είναι καλύτερο να κάνουν στα παιδιά το εμβόλιο της γρίπης το Νοέμβριο, προκειμένου η προστασία από τους ιούς να κρατήσει μέχρι και όλο το Φεβρουάριο - οπότε αρχίζει να φθίνει η έξαρση της ασθένειας. Όμως, οι επιστήμονες εξηγούν ότι η προστασία από το εμβόλιο διαρκεί για έναν ολόκληρο χρόνο, οπότε μπορούν να το κάνουν ακόμα και τον Αύγουστο χωρίς πρόβλημα.

Η κοτόσουπα είναι ό,τι καλύτερο για το κρυολόγημα;
ΑΛΗΘΕΙΑ

Επιστημονικές έρευνες αποδεικνύουν ότι πράγματι η κατανάλωση κοτόσουπας βοηθά τον οργανισμό ανακουφίζοντας από τα συμπτώματα του κρυολογήματος, όπως οι πόνοι, το αίσθημα κούρασης και ο πυρετός. Παρόμοια δράση έχουν το ζεστό τσάι και το χαμομήλι και γενικά τα ζεστά υγρά, καθώς συμβάλλουν στην απόχρεμψη των ρινικών εκκρίσεων, απελευθερώνουν την αναπνοή και ανακουφίζουν τον πονεμένο λαιμό.

Τελικά, το παιδί έχει γρίπη ή κρυολόγημα;
Τόσο η γρίπη όσο και το κοινό κρυολόγημα είναι ασθένειες του αναπνευστικού και έχουν παρόμοια συμπτώματα. Ωστόσο, η διάρκεια και η ένταση των συμπτωμάτων διαφέρουν. Επιπλέον, στη γρίπη τα συμπτώματα ξεκινούν ξαφνικά και απότομα, αντίθετα από το κρυολόγημα, όπου υπάρχει μια κλιμάκωση. Στον παρακάτω πίνακα, θα βρείτε τις κυριότερες διαφορές, ώστε να μπορείτε να διακρίνετε για τι ακριβώς πρόκειται. Ωστόσο, αν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να είστε σίγουροι, αλλά και αν η κατάσταση παραμένει σταθερή για μέρες ή επιδεινώνεται, είναι προτιμότερο να ζητήσετε τη συμβουλή του γιατρού σας.

Συμπτώματα
Κρυολόγημα
Γρίπη
Πυρετός
Όχι ή, αν υπάρχει, είναι σχετικά χαμηλός
Υψηλός, συχνά υψηλότερος των 38,5 βαθμών Κελσίου, που διαρκεί 2-4 μέρες
Πονοκέφαλος
Συχνός, αλλά όχι πολύ έντονος
Επίμονος και έντονος
Πόνοι στο σώμα
Καθόλου ή πολύ ήπιοι
Συχνά πολύ έντονοι
Αίσθημα κόπωσης
Ελαφρύ
Διαρκεί 2-3 εβδομάδες
Εξάντληση
Όχι
Έντονη και διαρκής
Συνάχι
Συχνά
Σπάνια
Πονόλαιμος
Συχνά
Σπάνια
Βήχας
Συχνός, αλλά όχι πολύ έντονος
Έντονος
Αναπνευστική δυσχέρεια
Ελαφριά έως μέτρια
Συχνά έντονη
Αιτία
Κάποιος από τους περίπου 200 ιούς που το προκαλούν
Κάποιος από τους τρεις κύριους τύπους Α, Β, C του ιού της γρίπης

Με τη συνεργασία του Κων/νου Τσουμάκα (αν/τής καθηγητής Παιδιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών).

Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2013

Χορήγηση Πιστοποιητικών Υγείας για εγγραφές μαθητών



ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Εγκύκλιο στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης απέστειλε το  τμήμα Σχολικής Υγείας, της Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, του Υπουργείου Υγείας, η οποία προβλέπει για το χρονικό διάστημα Απρίλιος έως Οκτώβριος 2013, τη συγκρότηση κλιμακίων ιατρών προς διευκόλυνση των διαδικασιών χορήγησης Πιστοποιητικών Υγείας, ώστε να εξυπηρετηθούν οι εγγραφές των μαθητών στις δομές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και να συμπληρωθεί το Ατομικό Δελτίο Υγείας του Μαθητή (Α.Δ.Υ.). Στην εγκύκλιο περιγράφονται οι διαδικασίες, προκειμένου να διευκολυνθούν οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών, στην έκδοση των απαραίτητων, για την εγγραφή στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο, πιστοποιητικών υγείας.
Ειδικότερα για ορεινές, δυσπρόσιτες, αγροτικές, νησιωτικές περιοχές των Νομών της χώρας, στις οποίες δεν υπάρχει, λόγω γεωγραφικής απομόνωσης ή απόστασης, η δυνατότητα εξέτασης της κατάστασης υγείας του παιδιού από Μονάδες του Ε.Σ.Υ. και του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., οι Διοικήσεις των Ιατρικών Συλλόγων της χώρας με το συντονισμό της Διοίκησης του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου θα μεριμνήσουν για την ανάπτυξη Δικτύου Ιδιωτών Ιατρών (Δ.Ι.Ι.) σε εθελοντικό επίπεδο, προκειμένου να χορηγούνται Πιστοποιητικά Υγείας ή αντίστοιχα να συμπληρώνονται τα Α.Δ.Υ. με σκοπό τα ανωτέρω δικαιολογητικά να κατατίθενται για τις εγγραφές μαθητών στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των εν λόγω περιοχών.
 ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ

 



Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2013

Δικαιολογητικά και τρόπος έκδοσης κάρτας για ελεύθερη πρόσβαση στα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους


 


*της Δέσποινας Σαββίδου, αιρετού ΠΥΣΠΕ Θεσσαλονίκης

Επανέρχεται η ελεύθερη πρόσβαση των εκπαιδευτικών στα Δημόσια Μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους από 21.03.2013 σύμφωνα με το ΦΕΚ 655 / τεύχος Β’ /21.03.2013.


Η θετική αυτή εξέλιξη αποτελεί δικαίωση των προσπαθειών των εκπαιδευτικών συνδικαλιστικών φορέων (ΟΛΜΕ,ΔΟΕ) για την άρση της άδικης και αντι-εκπαιδευτικής απόφασης για κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους της πατρίδας μας (ΦΕΚ 1945 / τεύχος Β΄ / 15.06.2012).

Το δικαίωμα των εκπαιδευτικών να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, δεν αποτελεί ευνοϊκή μεταχείριση και παροχή προς έναν επαγγελματικό κλάδο αλλά στοιχειώδη υποχρέωση της Πολιτείας για την ενίσχυση και βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η περικοπή αυτή αποτελούσε ένα ακόμη πλήγμα για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν ήδη πληγεί βαρύτατα από τις μνημονιακές πολιτικές και έχουν υποστεί τη δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων τους. Η κατάργηση αυτής της απαράδεκτης ρύθμισης αποδεικνύει ότι με τη σύνδεση πολιτισμού και παιδείας αξιοποιείται πλέον και ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας του πολιτισμού της χώρας μας.

Τώρα πλέον όλοι οι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μόνιμοι και αναπληρωτές, Α΄ βάθμιας και Β΄βάθμιας εκπαίδευσης δικαιούνται κάρτα ελεύθερης εισόδου στα Δημόσια Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Στην περίπτωση των αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, η έκδοση δελτίου ελευθέρας εισόδου είναι δυνατή για το διάστημα που ασκούν το εκπαιδευτικό τους έργο. Η κάρτα εκδίδεται από τις κατά τόπους Αρχαιολογικές Εφορίες ή Μουσεία σε όλη την Ελλάδα.

Απαραίτητα δικαιολογητικά:
Α. Εάν η κάρτα εκδίδεται για πρώτη φορά και αφορά μεμονωμένους εκπαιδευτικούς:
-Δύο φωτογραφίες
-Βεβαίωση από τη Διεύθυνση του σχολείου που να αναφέρει το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτικού, ότι είναι εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ……, το σχολείο που υπηρετεί και αν είναι μόνιμος ή αναπληρωτής.
Β. Εάν η κάρτα επανεκδίδεται και αφορά μεμονωμένους εκπαιδευτικούς:
-Μία φωτογραφία
-Η παλιά κάρτα
-Βεβαίωση από τη Διεύθυνση του σχολείου που να αναφέρει το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτικού, ότι είναι εκπαιδευτικός του κλάδου ΠΕ…, το σχολείο που υπηρετεί και αν είναι μόνιμος ή αναπληρωτής.
Γ. Εάν σε ένα σχολείο είναι πολλοί οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί για έκδοση κάρτας, εκτός των παραπάνω χρειάζεται και ένα διαβιβαστικό από τη Διεύθυνση του σχολείου, που θα αναφέρει: «Σας διαβιβάζουμε τα δικαιολογητικά των παρακάτω εκπαιδευτικών – τα ονοματεπώνυμα, διευθύνσεις κατοικίας και τηλέφωνα- και σας παρακαλούμε για την έκδοση…)»
Συνημμένα σας αποστέλλω τα σχετικά έντυπα:
1. Αίτηση : Συμπληρώνεται από τον/την εκπαιδευτικό.
2. Βεβαίωση : Συμπληρώνεται από τον/την Διευθυντή/ντρια του Δ.Σ ή την Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου που υπηρετεί ο/η εκπαιδευτικός.

Σημείωση: Η κάρτα ελεύθερης εισόδου δεν έχει σχέση με την «Ταυτότητα Εκπαιδευτικού» της Δ.Ο.Ε. Η «Ταυτότητα Εκπαιδευτικού», αναγράφει όλα τα στοιχεία του εκπαιδευτικού (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ΦΕΚ διορισμού, υπηρεσία που υπηρετεί, ειδικότητα, κ.ά.) θεωρείται και υπογράφεται από τον Δ/ντή Εκπαίδευσης και τον Πρόεδρο του Συλλόγου. Όλα τα στοιχεία αναγράφονται στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα, ισχύει για διετία και αναγνωρίζεται σε όλες τις χώρες του κόσμου αλλά εντός της Ελλάδας….. μόνο κατά βούληση των υπαλλήλων των κατά τόπων Μουσείων και αρχαιολογικών χώρων!!!!!

Αίτημα της Δ.Ο.Ε. είναι να δοθεί στους εκπαιδευτικούς το δικαίωμα να χρησιμοποιούν ως κάρτα ελευθέρας εισόδου και την «Ταυτότητα Εκπαιδευτικού», που πιστοποιεί την εκπαιδευτική ιδιότητα, χωρίς να απαιτούνται άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Τρίτη, 26 Μαρτίου 2013

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ [2.4.2013]




TO MΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΤΗΤΑ (ΙΒΒΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ
ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ [2.4.2013]
«BIBΛΙΟΧΑΡΑ» Σ ́ ΟΛΗ ΤΗ ΓΗ

                                                                                          Pat Mora (HΠΑ)

Διαβάζουμε, εγώ κι εσύ.
Τα γράμματα γίνονται λέξεις
κι οι λέξεις έπειτα, όλες μαζί,
γίνονται βιβλία να διαλέξεις.

Άκου πώς ψιθυρίζουν!
Ποτάμια στις σελίδες κελαρύζουν,
αρκούδες τραγουδούν,
όταν το φεγγάρι αντικρίζουν.

Μπαίνουμε σε κάστρα φοβερά.
Δέντρα σκαρφαλώνουν ως τα σύννεφα.
Γενναία κορίτσια πετούν θαρρετά,
αγόρια ψαρεύουν άστρα λαμπερά.

Εσύ κι εγώ διαβάζουμε μαζί,
«βιβλιοχαρά» σ’ όλη τη γη.

                                                                               Μετάφραση: Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου


Τι κάνω μόνος μου πάνω σ' ένα βιβλίο εκεί ψηλά ?
Εκεί είναι ήσυχα, κανείς δε μ' ενοχλεί, κανείς δε μου μιλά .

Σ' ένα βιβλίο φτάνει να πατήσεις,
κι αρχίζει το όνειρο της πτήσης !

*Η εικόνα είναι του Quint Buchholz (Κβιντ Μπούχολτς)
και ο Reinhard Lettau την αποκρυπτογραφεί με το ποιήμα του .
Από το βιβλίο "Δύο λόγια σχετικά με τον ποδηλάτη ..."





Για να δεις πως φτιάχνεται ένα βιβλίο πάτησε ΕΔΩ  αλλά και

Χρήσιμες συνδέσεις για δραστηριότητες για το παιδικό βιβλίο:



Ο τριγωνοψαρούλης εναντίον του μεγάλου καρχαρία


Δευτέρα, 25 Μαρτίου 2013

Μύθοι και Aλήθειες για την Παιδική Διατροφή


Γράφει για το health4you.gr Νίκη Φίλιππα, Κλινική Διαιτολόγος, RD. Η παιδική ηλικία είναι μια περίοδος σταθερής σωματικής, εγκεφαλικής και ψυχολογικής ανάπτυξης κατά την οποία η διατροφή παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η  πρόσληψη μιας διατροφής ισορροπημένης σε υδατάνθρακες, πρωτεϊνες, λιπαρά, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία επιτυγχάνεται ακολουθώντας τις βασικές και παράλληλα πολύ σημαντικές αρχές της υγιεινής διατροφής των ενηλίκων. Η διαφορά βρίσκεται στην έμφαση που χρειάζεται σε κάποια θρεπτικά συστατικά και στις ποσότητες της τροφής, ανάλογα με την ηλικία.
Κατά το Institute of Medicine, το 45- 65% της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης πρέπει να προέρχεται από υδατάνθρακες. Συνεπώς, δεν παρασυρόμαστε από τις δίαιτες που κυκλοφορούν για τους ενήλικες. Αμέσως καταρρίπτεται ο πρώτος μύθος ότι οι υδατάνθρακες είναι ανεπιθύμητοι. Οι υδατάνθρακες είναι η βασική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό και ένα ποσό την ημέρα είναι απαραίτητο για τη σωστή σωματική, εγκεφαλική λειτουργία και ανάπτυξη.
Βέβαια επιλέγουμε να τρεφόμαστε με τις «καλές πηγές» με μέτριο και χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη όπως φρούτα, λαχανικά, όσπρια, γαλακτοκομικά και ολικής άλεσης προϊόντα και περιορίζουμε τους «λιγότερο επιθυμητούς» όπως επεξεργασμένο άμυλο δηλαδή άσπρο ψωμί, δημητριακά με ζάχαρη, σφολιατοειδή, πατάτες, γλυκά, αναψυκτικά και χυμούς σε μεγάλες ποσότητες. Οι συστάσεις της αμερικανικής διαιτολογικής εταιρείας για τη πρόσληψη φυτικών ινών στη παιδική ηλικία μας προτρέπουν τουλάχιστον το 50% των προϊόντων να είναι ολικής άλεσης καθημερινά.

Οι συνδυασμοί των τροφών παίζουν ρόλο;

Η αλήθεια είναι ότι κάποιοι συνδυασμοί είναι πιο σωστοί. Οι φυτικές πηγές σιδήρου όπως τα πράσινα σκούρα λαχανικά ή τα όσπρια καλό είναι να συνδυάζονται με βιταμίνη C (λεμόνι, πορτοκάλι) ή λίγο κρέας ή ψάρι, διότι ενισχύουν την απορόφησή του. Αντιθέτως, το ασβέστιο (γάλα, γιαούρτι, τυρί) τη μειώνει.  Τα παιδιά 4 με 8 ετών χρειάζονται 50% περισσότερο σίδηρο από ότι τα 1- 3 ετών.

Είναι το κόκκινο κρέας βλαβερό για τα παιδιά;

Όχι, είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε σίδηρο και ψευδάργυρο. Επιλέγουμε το άπαχο κόκκινο κρέας. Εκτός από καλή πηγή μετάλλων και πρωτεϊνης είναι και πλούσιο σε ω6 λιπαρά οξέα, απαραίτητα για την αναπτυξη του εγκεφάλου. Συνεπώς τα παιδιά χρειάζονται να το καταναλώνουν 2 φορές την εβδομάδα σε ποσότητα ανάλογα με την ηλικία τους. Ένας γενικός οδηγός είναι η παλάμη του παιδιού. Λίγο προσοχή χρειάζεται στη κατανάλωση σικωτιού, το οποίο είναι πολύ θρεπτικό αλλά και πλούσιο σε χοληστερίνη, μια μερίδα δίνει 450 mg το οποίο ξεπερνάει κατά πολύ τις συστάσεις για το γενικό πληθυσμό των 300mg την ημέρα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το χοιρινό, παρόλο το ανοιχτό χρώμα του, είναι και αυτό κόκκινο κρέας πλούσιο σε θρετικά συστατικά.

Τελικά είναι σωστό να συνδυάζουμε κρέας με υδατάνθρακες;

Η απάντηση είναι ναι, συμπεριλαμβάνοντας και τα λαχανικά, μας δίνουν ένα ισορροπημένο γεύμα για όλες τις ηλικίες! Πολλά παιδιά επίσης ασχολούνται με άθληση ή άλλη φυσική δραστηριότητα όπως χορός. Σε όσους ασκούνται, τα φρούτα, τα λαχανικά  και τα αμυλούχα τρόφιμα, με έμφαση στα ολικής άλεσης, ενισχύουν τον οργανισμό με ηλεκτρολύτες που χάνονται με τον ιδρώτα και οι καλές πηγές υδατανθράκων, τροφοδοτώντας με ενέργεια στους μυς για καλή απόδοση.

Συμβουλές για καλή παιδική διατροφή σύμφωνα με την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία
  1. Μειώστε τη πρόσθετη ζάχαρη, συμπεριλαμβανομένων των αναψυκτικών και χυμών
  2. Χρησιμοποείτε ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο αντί για βούτυρο, μαργαρίνες με υδρογωνομένα λιπαρά
  3. Διαβάζετε τις ετικέτες τροφίμων για ένα γενικό οδηγό στο τι σημαίνει μια μερίδα από το κάθε τρόφιμο
  4. Χρησιμοποείτε φρέσκα λαχανικά εποχής ή ακόμα και κατεψυγμένα ή σε κονσέρβα ξεπλένοντάς τα πρώτα, και φρούτα σε κάθε γεύμα. Προσοχή στο έξτρα αλάτι ή ζάχαρη που μπορεί να περιέχουν, διαβάζοντας τις ετικέτες τροφίμων.
  5. Το ψάρι να είναι συστηματικά κύριο γεύμα.
  6. Αφαιρείτε το ορατό λίπος από το κρέας ή κοτόπουλο πριν τη κατανάλωση
  7. Διαλέγετε άπαχο κρέας και μειωμένα σε λιπαρά αλλαντικά
  8. Περιορίστε σάλτσες πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά, δηλαδή αυτές που έχουν βάση το τυρί ή κρέμα γάλακτος
  9. Προτιμάτε τα ολικής άλεσης αμυλούχα τρόφιμα, διαλέγοντας «έξυπνα», διαβάζοντας στις ετικέτες το πρώτο συστατικό να λέει ολικής άλεσης.
  10. Αυξήστε τη κατανάλωση οσπρίων για κυρίως γεύμα σε 1-2 φορές την εβδομάδα, κάθε εβδομάδα
Πηγή AHA Scientific Statement. Diet and Lifestyle Recommendations Revision 2006. A Scientific Statement From the American Heart Association Nutrition Committee. Circulation.2006;114:82-96

Είναι ανθυγεινό τα παιδιά να καταναλώνουν τα γαλακτοκομικά μειωμένων λιπαρών;

Η Αμερικανική Παιδιατρική εταιρεία συνιστά τη κατανάλωση γαλακτοκομικών με μειωμένα λιπαρά πχ γάλα με 1,5% λιπαρά, σε ηλικίες μεγαλύτερες των 2 ετών για πρόληψη της υπερλιπιδαιμίας και παχυσαρκίας αργότερα. Τα γαλακτοκομικά αυτά περιέχουν ασβέστιο ίσο με τα πλήρη και πολλά είναι εμπλουτισμένα και με βιταμίνη D.

Χρειάζονται τα παιδιά σκευάσματα πολυβιταμινών;

Σε γενικές γραμμές όχι, η ισορροπημένη διατροφή παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά. Εξαιρούνται τα παιδιά που μπορεί να έχουν διαπιστωμένη έλλειψη κάποιων βιταμινών και ιχνοστοιχείων ή εφόσων παρατηρείτε ότι τρώει πολύ περιορισμένη ποικιλία τροφών. Στις περιπτώσεις αυτές σε συνεργασία με τη παιδίατρο και διαιτολόγο ενιχύεται για κάποιο χρονικό διάστημα τη διατροφή του παιδιού.

Tο σωστό βάρος του παιδιού είναι το ύψος μείον 10;Δηλαδή ένα παιδί με ύψος 135 πρέπει να έχει βάρος 25 κιλά;

Αυτό αποτελεί μύθο όπως πολύ σωστά μπορείτε να συμπεράνετε. Υπάρχουν ειδικές καμπύλες ανάπτυξης τις οποίες χρησιμοποιούνε οι ειδικοί για να αξιολογήσουν την ανάπτυξη του παιδιού λαμβάνοντας υπόψι την ηλικία, το βάρος, το ύψος και το δείκτη μάζας σώματος (το βάρος σε σχέση με το ύψος). Για οποιαδήποτε ανησυχία σας απευθυνθείτε στο παιδίατρο ή παιδοδιαιτολόγο.
Καλό είναι να θυμόμαστε ότι οι καλές διατροφικές συνήθειες ξεκινάνε από μικρή ηλικία. Συνεπώς χρειάζεται υπομονή, επιμονή και οι γονείς να δίνουν το καλό παράδειγμα.

πηγη http://www.health4you.gr

Εκπαιδευτικό Υλικό για μαθητές με αναπηρίες ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες






 



 
 Βιβλία:  Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας Π.Ι/ΟΕΔΒ
Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στο πλαίσιο πράξεων του ΕΠΕΑΕΚ Tο ακόλουθο εκπαιδευτικό υλικό παρήχθη στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων επιμόρφωσης και εξειδίκευσης των πράξεων του ΕΠΕΑΕΚ:
α) Έγκαιρη και συστηματική ανίχνευση, αξιολόγηση και υποστήριξη των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα,
προβλήματα λόγου και ομιλίας και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
β) Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία.
Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει τα εξής:
 
 
      

     
Εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ με ανάδοχο φορέα το Ίδρυμα για το παιδί "Η Παμμακάριστος", το οποίο εστιάζει ιδιαίτερα στον αυτισμό.

- Επιστημονικά κείμενα με θέμα τον αυτισμό: Δοκίμια Επιμόρφωσης       (1,07 ΜΒ),
                                                                        Δοκίμια Εξειδίκευσης       (2,53 ΜΒ).

- Οδηγός πρακτικής άσκησης    (2,09 ΜΒ): Εμπεριέχει υποδειγματικές δραστηριότητες σε διάφορες γνωστικές περιοχές.

- Παρέχονται 7 οδηγοί εξειδίκευσης με διαβαθμισμένες δραστηριότητες:

Ανάπτυξη δεξιοτήτων    (26,8 ΜΒ)

Αυτόνομη διαβίωση     (14,3 ΜΒ)

Επικοινωνία και Γλώσσα     (5,79 ΜΒ)

Η/Υ      (28,34 ΜΒ)

Μαθηματικά      (6,14 ΜΒ)

Ψυχοκινητική
  (10,25 ΜΒ)
 

Εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος ΣΤΕΡΞΙΣ με ανάδοχο φορέα την "Εστία Ειδικής Επαγγελματικής Αγωγής", που αφορά στη βελτίωση της διαδικασίας ένταξης ατόμων ειδικών κατηγοριών στο εκπαιδευτικό σύστημα.

- Δείτε: Δοκίμια Επιμόρφωσης      ( 2,09 ΜΒ)
            
             Δοκίμια Εξειδίκευσης   (12,16 ΜΒ)
            
             
Λοιπά Δοκίμια   (3,16 ΜΒ)
           
            
Οδηγοί πρακτικών ασκήσεων  (3,16 ΜΒ)

- Δείτε λύσεις και εφαρμογές των πρακτικών ασκήσεων:

             Εργαστήρι  (5,83 ΜΒ) ,   ΕΣΕΕΠΑ     (7,36 ΜΒ),   Παμμακάριστος    (12,56 ΜΒ)
 

      
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες που αφορούν στην αναβάθμιση προγραμμάτων των ειδικών σχολείων ΣΜΕΑ Ν. Ηρακλείου σε συνεργασία με το εργαστήρι ειδικής αγωγής "Μαργαρίτα"

(Δείτε: Πρόγραμμα Μαργαρίτα,   Λίγα λόγια για το έργο,   Φωτογραφίες του έργου με μεθόδους εκπαίδευσης στην αυτόνομη διαβίωση και στις προεπαγγελματικές δεξιότητες.

 Ενδιαφέρουσες δραστηριότητες στο εγχειρίδιο ειδικής αγωγής   του εργαστηρίου "Μαργαρίτα".
 

Βιβλίο: "Οι μαθησιακές δυσκολίες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση".   (1,07 ΜΒ) Πρόγραμμα: Επιμόρφωση και εξειδίκευση εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις δυσκολίες μάθησης   (6,51 ΜΒ)
Υλικό από το πρόγραμμα "Επιμόρφωση και εξειδίκευση εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις δυσκολίες μάθησης" του Π.Τ.Ε.Α. του Παν/μίου Θεσσαλονίκης
 

Βιβλίο: "Ειδική Παιδαγωγική"      (1,40 ΜΒ)

Βιβλίο: "Ζητούμενα - Ζητήματα"   (962 ΚΒ)

Εισηγήσεις Επιμορφωτών  (3,22 ΜΒ)

Εργασίες επιμορφούμενων 1  (14,99 ΜΒ), Εργασίες επιμορφούμενων 2  (18,20 ΜΒ),
Εργασίες επιμορφούμενων 3  (17,76 ΜΒ)

Υλικό από το πρόγραμμα "Επιμόρφωση και εξειδίκευση εκπαιδευτικών και στελεχών της γενικής εκπαίδευσης (με έμφαση στους εκπαιδευτικούς προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης)" του Π.Τ.Ε.Α. του ΕΚΠΑ.
 

 
Κινητικές αναπηρίες σε παιδιά  (9,96 ΜΒ)

Ανάλυση περιπτώσεων κινητικών αναπηριών σε παιδιά    (5,28 ΜΒ)

Υποστηρικτική Τεχνολογία Δοκίμιο    (1,86 ΜΒ)
Διαταραχές αδρής κινητικότητας σε παιδιά με κινητ. αναπηρία Δοκίμιο   (850ΚΒ)  Παρουσ. (1,88 ΜΒ)
Η Οικογένεια και το περιβάλλον Δοκίμιο (935ΚΒ)   Παρουσίαση    (496 ΚΒ)
Κινητικές Αναπηρίες σε Παιδιά  Δοκίμιο     (1,78ΜΒ)  Παρουσίαση    (2,11 ΜΒ)
Λόγος και Επικοινωνία  Δοκίμιο    (1,13ΜΒ)  Παρουσίαση    (1,13 ΜΒ)
Νέες Τεχνολογίες & Κινητική Αναπηρία  Δοκίμιο    (1,33ΜΒ)   Παρουσίαση   ( 1,46 ΜΒ)
Αισθητικοαντιληπτικές διαταραχές  Δοκίμιο    (909ΚΒ)
Σχολική Διαδικασία  Δοκίμιο  (573ΚΒ)   Παρουσίαση   (325ΚΒ)

 Δείτε την αφίσα του προγράμματος "ΠΡΟΣΒΑΣΗ"
Υλικό από το πρόγραμμα "Πρόσβαση: Αναβάθμιση του θεσμού εκπαίδευσης ατόμων με σοβαρά κινητικά προβλήματα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση" του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ.


πηγη http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/amea_yliko.aspx